יום ראשון, 22 בנובמבר 2009

האג"ח המוניציפאלי - קרש ההצלה לרשויות המקומיות

במהלך חודש יוני השנה החליטו שר האוצר בנימין נתניהו ושר הפנים אברהם פורז לאשר לרשויות מקומיות לגייס כספים באמצעות הנפקת אגרות חוב הנפקת אגרות החוב תשמש למימון, הקמה, פיתוח ותפעול של פרויקטים עירוניים. בכך למעשה נפרצה הדרך להזרמת הון חדש לפרויקטים מוניציפאליים ולפתרון בעיות נזילות הכרוכות בביצועם, אך יחד עם זאת - הרשויות עלולות להיכלא לבעיות חדשות נוכח הצורך לפעול בשוק ההון בו אין לרשויות מהימנות נדרשת.

תכניות הנפקת האג"ח המוניציפאלי עומדות על סף דלתו של משרד האוצר זה מספר שנים. שני החסמים העיקריים מנעו עד כה ביצוע תכניות אלו – העלויות הגבוהות הנובעות מהצורך בהכנת תשקיף ומתשלומי מס הבולים וכן התנגדות חריפה מצד הבנקים שרואים בתכנית זו ,ולא בכדי, פגיעה במונופול שלהם כמקורות המימון הבלעדיים לרשויות מקומיות. על מנת להתגבר על שני חסמים אלו, מונתה ועדה שתפקידיה הם לקבוע את אופן הגילוי הנאות שיידרש מתשקיף האג"ח, לפעול לביטול מס הבולים על הנפקת אג"ח מוניציפאלי ולהקים צוות משותף שיכלול נציגות ממשרד הפנים, משרד האוצר, משרד המשפטים והרשות לני"ע שיבנה תכנית לעידוד האג"ח המוניציפאלי.

סוג אגרות החוב המוניציפאליות שאושר להנפקה בארץ שמשמעותו הנפקה ייעודית לצורך "Revenue Bond" הינו מימון פרויקטים מסוימים כגון - סלילת כבישים, הקמת חניונים, הקמת מוסדות ציבוריים ופיתוח. בשונה מה "General Obligation (GO) Bond" – המהווים כלי לגיוס הון לצרכים שונים של הרשויות המקומיות. לצורך ההנפקה תוקם חברה חיצונית נפרדת לחלוטין מהרשות המקומית ומשאר פעילותיה ותתנהל כמשק כספי סגור ללא מעבר כספי בין החברה לרשות המקומית. אולם חברה כזו
תהיה קשורה לרשות בקשר של מעין חברת-נכדה (חברת בת של החברה הכלכלית של הרשות). החברה תוקם לצורך הפרויקט הספציפי שלשמו תתבצע ההנפקה. הערבות לתשלומי הפירעון לרוכשי האג"ח תבוסס על הפרויקט עצמו - כלומר על ההכנסות הצפויות מהפרויקט או על שיעבוד הנכס עצמו אם מדובר בפרויקט בניה ציבורי. השימוש בחברה-נכדה חוסך מהרשות את הצורך להגיש תשקיף על הרשות כולה וכן אינו מאפשר להעמיד את נכסי הרשות כערבות להנפקה ובכך נמנע סיכון לשעבוד או נישול הרשות מנכסיה. מעבר לסיפוק צרכי הנזילות של הרשויות מאפשרות הנפקות מוניציפאליות לפתח שוק אג"ח שאינו ממשלתי ובכך להקטין את ריכוזיות המימון הנמצאת כיום בידי הבנקים. כך תיוולדנה אפשרויות מימון זולות יותר וגם הבנקים יאלצו להציג אטרקטיביות גבוהה ביחס לאפשרויות המימון החדשות.

מבחינת רוכשי האג"ח הפוטנציאלים, הציבור או חברות פרטיות, על הרשות לבצע צעדים על מנת להקטין את הסיכון שבאג"ח מסוג זה הנובע מכך שההחזר הכספי מבוסס למעשה רק על תנובות עתידיות בעוד אחריותה של הרשות מוגבלת יחסית. אחת האפשרויות היא השימוש בביטוח. הנכס המבוטח לא יהיה פרויקט ההנפקה כולו אלא זרם המזומנים הצפוי לרוכש האג"ח.

האג"ח המוניציפאלי קיים בעולם הפיננסי כבר שנים ומנוהל בהצלחה. בארצות הברית קיימים כ - 1.2 מליון סוגים שונים של אג"ח מוניציפאליות - עד כדי כך שהעיתונות הכלכלית אינה מסוגלת לספק את האינפורמציה השוטפת כגון מחירים ושערי ריבית ועל הרוכש הפוטנציאלי לפנות לגורמים מקצועיים על מנת לקבל את המידע ולבחור את סל ההשקעות. הרשויות המקומיות והמדינות בארה"ב מעודדות את רכישת האג"ח בכך שהן מציעות פטור ממס מקומי על הרווחים – דבר המעניק יתרון לאג"חים אלו ששיעור הריבית עליהן נמוך בדרך כלל לעומת האג"חים הממשלתיים. התשואה לאחר מס המתקבלת מהאג"ח הממשלתי לעיתים נמוכה מהתשואה על האג"ח המוניציפאלי הפטור ממס.

בדיקת כדאיות האג"ח המוניציפאליות נעשית, כמו כל ני"ע, על בסיס דירוג האשראי של החברה המנפיקה, נתונים כספיים נוספים של החברה והתשואה המובטחת. על פי הערכות, כ - 1.3 טריליון דולר מוחזקים ע"י המשקיעים בארה"ב באיגרות חוב מוניציפאליות של יותר מ - 50 אלף מדינות ורשויות מקומיות. המחזור היומי של האג"ח המוניציפאליות בארה"ב מוערך ב - 7 מיליארד דולר.

בימים אלו מתגבשת ההנפקה הראשונה בארץ בהיקף של כ - 100 מליון ₪ בעיריית תל אביב לטובת חבילת פרויקטים בתחום החנייה ברחבי ת"א. חניון הבימה, שעתיד להכיל עד 1,500 מקומות חניה, יהווה את אחד הפרויקטים המרכזיים בחבילה. הנפקה זו תבוצע ככל הנראה באמצעות חברת אחוזות החוף שתשעבד כנגד ההנפקה את תזרים המזומנים העתידי מנכסיה המניבים.

במהלך ביצוע פרויקטים בנושא התייעלות של הרשויות המקומיות נתקלנו לא פעם במצב בו נאלצה הרשות לוותר על מיזמים נחוצים ורווחיים, כיוון שלא יכלה לעמוד בתנאיי מימון שהציגו הבנקים. נוצר איפה מעגל - רשות אינה יכולה להרחיב את בסיס הכנסותיה כיוון שאין לה מקורות, ואינה זכאית למקורות מימון חיצוניים, כיוון שאין לה הכנסות המספקות את הבנק. כל מי שמעורב בתחום, ובעצם כולנו כתושבים של רשויות מקומיות אשר רובן נמצאות כיום בקשיי נזילות, צריכים לקוות שהיוזמה החדשה אכן תתפתח למימדים אשר יאפשרו לממשל מקומי בישראל אורך נשימה הדרוש לפיתוח תקין.

2 תגובות: