יום ראשון, 21 באוקטובר 2012

יוצא לדרך חדשה - קרן איתן


לאור ההתרחשויות הכלכליות שפוקדות אותנו בחודשים האחרונים, אני מזהה חלון הזדמנויות. להערכתי, בתקופה הקרובה יגבר הצורך בעידוד עסקים בינוניים בתחומי התעשייה, המסחר והשירותים. העסקים האלה יזדקקו להזרמה של משאבים, אבל יותר מכך לסיוע בניהול נכון ובייעול תהליכים, תחומים שבהם אני עוסק שנים רבות.

לאורך שנות עבודתי בייעוץ כלכלי וארגוני, תמיד הרגשתי החמצה גדולה בכך שהייעוץ ברוב המקרים מתנהל בנפרד מהכסף. רציתי להיות מעורב באופן עמוק יותר בהבראה, עידוד והצמחה של חברות ועסקים שייעצתי להם, הן בדרך של השקעה כספית והן בדרך של מעורבות ניהולית. ההקמה של קרן איתן - קרן ישראלית לייעוץ והשקעות בעסקים בינוניים בישראל מבטאת מיצוי של כל מה שעשיתי עד היום בשילוב התובנות האישיות, המקצועיות והעסקיות שלי.

פעילות במתווה של קרן השקעות מוכרת בעולם ומצליחה גם בארץ. מודל זה מאפשר פיזור גבוה יחסית של השקעות, לצד מעורבות משמעותית בחיי היום יום של העסק. אני מגייס לטובת העניין צוות מקצועי, כמו גם משרדי עו"ד ורו"ח מחזית העשייה.

אני מוצא כאן הזדמנות עסקית של ממש, שיש בה מצד אחד השקעה עם פוטנציאל לרווח, ומצד שני עשייה ייחודית שביכולתה לתרום לאיתנות הכלכלית שלנו כחברה  בזמנים לא קלים אלו, ומכאן שמה של קרן ההשקעות - "קרן איתן".

על פי כל הנתונים וההערכות המגיעים מהמערכת הכלכלית, מדינת ישראל נכנסת לתקופה מאתגרת. הסביבה העסקית המאופיינת במיסוי גובר, עליית מחירי התשומות והאנרגיה, המשך אי-הוודאות בשווקי היצוא העיקריים, צמצום הביקושים בשוק הפנימי, אבטלה שמתחילה ככל הנראה לעלות ובנוסף לזה סיכון מלחמתי ואי-יציבות פוליטית באזורנו, תעמיד במבחן הישרדות קשה כל פירמה ישראלית על שדרת הניהול שלה, איתנותה הפיננסית והמודל העסקי שלה. אי-עמידה במבחן זה (שבמובנים רבים עשוי להיות חסר תקדים בחריפותו) עלול להביא לקריסת עסקים, שהיום עוד נחשבים לעמודי התווך של הכלכלה הישראלית.

מבול הידיעות על מעללי הפירמות הגדולות וה"טייקונים", המשמשים כר המרעה של התקשורת, מסתיר את העובדה הבסיסית: כלכלת ישראל מושתתת על כ-480,000  עסקים קטנים ובינוניים. הם אלה אשר מספקים למשק הישראלי את הגמישות שלו, את רוב מקומות העבודה ואת הביקושים הפנימיים, שבלעדיהם, כפי שהגדיר זאת היטב הנגיד סטנלי פישר, לא ניתן היה לעבור את המשבר הגלובלי של 2008.  

הבעיות של העסקים האלה ידועות אף הן: חולשת השדרה הניהולית, תוכניות עסקיות שנבנות במקרים רבים ללא יכולת אמיתית לחקר שוק ובחינת סיכונים, וכמובן קושי לגייס אשראי זמין המביא לבעיות נזילות שהולכות ומחריפות.

לאורך השנים הכירה ממשלת ישראל בצורך כלכלי אסטרטגי לסייע ולתמוך במגזר עסקי זה בכדי למנוע משברים, לשמר את התעסוקה וכך לחסוך למדינה את הטיפול במובטלים ובחובות אבודים, העלולים להיווצר בעקבות משבר בעסקים קטנים ובינוניים. לשם כך הוקמו תוכניות וקרנות המשלבים השקעה ממשלתית וערבויות מדינה.

אך בעוד שהעסק הקטן נהנה היום ממגוון אפשרויות סיוע גדול יותר מבעבר, דווקא מגזר העסקים הבינוניים, בעלי מחזור מכירות של 20 עד 50 מיליון ₪ בשנה, נותר ללא מענה. מחד גיסא, הוא "גדול מדי" לקריטריונים ממלכתיים. מאידך, הוא לא זכה עד כה להתעניינות מצד גורמי השקעה הקיימים בשוק הפיננסי. מנתוני הרשות לעסקים קטנים ובינוניים עולה כי מדובר בכ-2.5% מתוך כ-480,000 עסקים קטנים ובינוניים בישראל, כלומר כ- 13,000 עסקים. 

חלק מחברות אלו הן חברות יציבות וותיקות, עם מוצרים ושוק מוכחים. חלקן חברות בשלב המעבר מעסק קטן לעסק בינוני. חלקן נמצאות בשלב המעבר הבין-דורי וחלקן נקלעו למשבר מסיבות שונות, למשל: תלות בספק או לקוח מרכזי, טעויות במימון וכד'.

כאן המקום להדגיש, כי בעיות האשראי הנובעות מהצטמקות המסלול הבנקאי וירידת העניין מצד קרנות ההשקעה הוותיקות בעסקים בינוניים אינן מעידות בהכרח על מצבם העסקי האמיתי. מניסיוני בטיפול בחברות במשבר, אני יודע כי במקרים רבים הבנק איננו מסוגל להעריך את הפוטנציאל של העסק, ומעדיף להתמקד במזעור סיכונים והשבת החוב בכל מחיר. למרות הסיוע מקרנות המדינה, מחנק אשראי במגזר העסקים הבינוניים יוצר ביקוש להשקעות פרטיות, שאותן יכולה לספק קרן "איתן" – הן לטובת התרחבות הפעילות העסקית בארץ והן לרווחת המשקיעים שלה.

ואכן, העובדה כי במגזר העסקים הבינוניים בישראל היקפי המכירות נמוכים יותר מהתחום שבו פועלות הקרנות הגדולות, איננה פוסלת אפשרות למקדמי רווח משמעותיים. ממודל שהקיף מספר חברות בינוניות מתחומי התעשייה, המסחר והשירותים, עולה כי השקעה בגובה 3-10 מיליון ₪, יכולה להצמיח מימון נוסף עד 30%, שמקורו בין היתר בקרנות בערבות מדינה, ולהוות שינוי פורץ דרך. סכום כזה, שנכנס לבסיס ההון באופציות שונות, בצירוף ניהול ואסטרטגיה נכונה, יכולים לחולל שינוי גדול ולאפשר צמיחה ושינוי.

קרן איתן, קרן ישראלית לייעוץ והשקעות בעסקים בינוניים בישראל, תתמקד בחברות בתחומי התעשייה, המסחר והשירותים, שנמצאות בשלב מבוסס, ושהיקף המכירות השנתי שלהן עומד על 20-50 מיליון ₪ בשנה. הצלחה של הקרן תבוא לידי ביטוי בצמיחה משמעותית של החברות שבהן בוצעה ההשקעה ושינוי בדיבידנדים שהחברות מייצרות.

לסיכום, בימים שבהם גובר הצורך בסיוע פיננסי וניהולי למגזר העסקים הבינוניים בישראל, קרן איתן, קרן פרטית ראשונה לייעוץ והשקעות בעסקים בינוניים בישראל, מציעה למשקיעים הזדמנות לפרוץ לתחום חדש ומבטיח בתעשייה, במסחר ובשירותים. הקרן תשקיע בחברות שבהן תזהה פוטנציאל צמיחה לצד הנהלה איכותית, שבמסגרתה ניתן יהיה להצעיד יחד את העסק קדימה.

האסטרטגיה של הקרן כוללת השקעה משמעותית בחברות, שותפות בניהול העסק ובהובלתו אל יעדים חדשים וחתירה אל המטרות במקצועיות ובנחישות ללא פשרות, תוך העמדת מומחים וכלים ניהוליים מהשורה הראשונה. כל אלה יבטיחו את התשואות הצפויות לחברה ולמשקיעים כאחד, הרחבת הפעילות העסקית במשק ויצירת מקומות תעסוקה נוספים.

מוזמנים להיכנס, להתרשם ולקבל מידע נוסף ועדכני באתר האינטרנט של קרן איתן - www.eitan-fund.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה