יום רביעי, 6 במרץ 2013

המדינה פוגעת בשוק הנדל"ן עם רגולציות סותרות / אלחנן נעם 4/3/13



בקיץ הקרוב ימונה נגיד חדש לבנק ישראל. הוא ייאלץ להתמודד באופן שונה עם האתגרים שהנגיד הקודם משאיר אחריו. מקור הדאגה המרכזי שלו יהיה העלייה המהירה במשקל האשראי לדיור שמעניקים הבנקים. אחרי כל הצעדים שננקטו, בשורה התחתונה יש עלייה במחירי הדיור, עלייה בביקוש למשכנתאות וירידה בהתחלות הבנייה. התוצאה היא היעדר פיתרון לאלה שידם אינה משגת.
מנגד, הוצעו למצב שנוצר שפע תרופות ותרופות־שכנגד, ומנגנוני תיקון סותרים מכיוונים שונים, על ידי גורמים שונים, כל אחד בתורו ובתחום הצר של אחריותו. כך למשל, רבע מרוכשי הדירות הם רוכשים למטרות השקעה, בשל התשואה הנמוכה באפיקים אחרים. כאן התערב המפקח על הבנקים והקטין את הסכומים שהבנק רשאי להלוות למשקיעים אלה ל–50% משווי הנכס כדי לעשות מלאכתו נאמנה ולשמור על יציבות הבנקים.
הפתרון הוא לבחור במתווה של בנייה להשכרה באמצעות קרנות פנסיה וקרנות ייעודיות, שכיום מחפשות השקעות מעבר לים. במתווה כזה יוכלו לקחת חלק גם משקיעים שמחפשים תשואה לכספם. כדי שהדבר הזה יקרה באמת, צריך לבחון את שלל הרגולציות וההוראות, שמונעות מהם את הפעולות שהיינו כל כך שמחים לראות בארץ. כך יינתן פתרון רחב הן לפלח השוק המבקש להשקיע והן לפלח השוק המבקש לעצמו קורת גג.
הכותב הוא כלכלן ומייסד קרן איתן, קרן פרטית להשקעות בעסקים קטנים ובינוניים
לקריאת המאמר המלא מוזמנים ללחוץ: