יום חמישי, 31 ביולי 2014

איך מנהלים אשראי בזמן מלחמה?



מצבי מלחמה ומבצעים צבאיים פוגעים בעסקים רבים. חלק מהעובדים מגויסים למילואים בצו 8, או נשארים בבית עם הילדים כי הקייטנות בוטלו; עסקים בתחום האירועים, התיירות והבילוי סובלים מירידה חדה בפדיון וביטולים של עסקאות. הפגיעה בעסקים באזור הדרום, בין באר שבע לאשדוד, היא קשה מאוד. יחד עם זאת, בסבב הנוכחי הראה שגם עסקים במרכז נפגעים ומדווחים על ירידה במחזורי המכירות. להבדיל ממצב בו עסק סופג פגיעה פיזית של רקטה במבנה עצמו, מצב בו הפגיעה ברורה והפיצוי הינו מהיר יחסית, שאר  ההפסדים הנגרמים לעסקים מוגדרים כ"נזק עקיף" והפיצוי עליהם יגיע, אם בכלל, רק בעוד מספר חודשים. 

במצבים כאלה, המשימה המיידית והחשובה ביותר לעסק היא לגייס אשראי שיאפשר לו לשרוד את התקופה הקשה ולחזור לשגרה במהירות האפשרית עם תום המשבר.

כמה טיפים:  

·       ·        פעל/י בקור רוח. שב עם הצוות הבכיר שלך והכינו יחד  תוכנית חירום מסודרת והגיונית, עם צפי הכנסות והוצאות מעודכן. דבר מיוזמתך עם הספקים, הבנקאים, הלקוחות והעובדים שלך בצורה שמשדרת שליטה והתמודדות עם המצב, ואל תיתן לאף אחד לחשוב או להרגיש שאתה נמצא בפאניקה.
·        ·        הגדל את גיוסי האשראי שלך למקסימום האפשרי, על ידי בקשת אשראי מכל מקור אפשרי. במקרה הטוב, תגמור את הלחימה עם עודף מזומנים בקופה ועודף התחייבויות, ותפרע הלוואות במהירות מיתרות המזומנים שצברת. אין ספק שאפשרות זו עדיפה בהרבה על האפשרות שתסיים את הלחימה בלי אשראי, בלי מזומנים ובלי עסק.
·        ·        היערך זמן רב מראש. גיוס אשראי לוקח זמן רב, במיוחד בזמנים בהם עסקים רבים נקלעים יחד למצוקת אשראי, וכדאי להתחיל בו ברגע שמתחילה הלחימה.
·        ·        צמצמ/י את ההוצאות למינימום האפשרי. זה לא הזמן לתוכנית השקעה, לאירועים גרנדיוזיים, לקמפיינים שיווקיים, לגיוס עובדים חדשים, לרכישת מלאי שאינו חיוני, לשדרוג של מערכת המחשוב שלך וכו'. כמו כן, כדאי לבדוק מחדש תוכניות לשיפוצים, להרחבת העסק, לרכישת עסק אחר או למיתוג מחדש.
·        ·        נצל/י כמה שיותר מהמלאי הקיים שלך, עד לרמה שבה הדבר פוגע בהתנהלות השוטפת. ברור שחנות נעליים צריכה להמשיך לרכוש נעליים, ושחברה לציוד רפואי שמזמינה אותו חודשים מראש לא צריכה לבטל את ההזמנה. יחד עם זאת חשוב לנצל את המשאבים הקיימים ולהימנע מרכישות גדולות 'למלאי' שאינן הכרחיות כרגע.
·        ·        פרוס/י את ההוצאות הקיימות למספר תשלומים רב ככל שניתן, כדי להקל על תזרים המזומנים. נס/י להגיע להסדרים גמישים עם הספקים למיניהם, כולל בעלי הנכס שאתה שוכר, כדי לדחות כמה שיותר תשלומים. עם הלקוחות שלך, לעומת זאת, נס/י להיות קשוח/ה, ולהימנע ככל שניתן מפריסה לתשלומים או קבלת תשלומים דחויים.
·        ·        חשב/י את הזמן נכון. אחת הבעיות עם מבצעים ומלחמות היא שאף אחד אינו יודע כמה זמן הם יימשכו. אם יש לך אירוע שמתוכנן לעוד שבועיים, הכן תכנית מגירה למקרה הרע, שתסייע לך להיערך ולצמצם את הפגיעה הכספית בעסק (חובת הודעה מראש, דמי ביטול וכו'). קבע לך תאריך יעד, מוקדם יותר מהאירוע עצמו, שבו תודיע על ביטול האירוע במקרה שהלחימה תימשך.
·        ·        שתף את המנהלים, הספקים ונותני האשראי שלך בתוכניות המגירה השונות והתייעץ אתם. אל תפתיע אף אחד. אם אתה שוקל לבטל אירוע או רכישה, דבר על כך עם כל הנוגעים בדבר – לקוחות, ספקים ומנהלים – כדי להכין אותם לאפשרות הזאת וגם כדי לשמוע את דעתם.
·        ·        דחה תשלומים לרשות המסים. המדינה מאפשרת לעסקים שנמצאים עד 40 קילומטרים מגבול הרצועהלדחות את תשלומי המיסים שלהם עד ל-15 לאוגוסט. מדובר בדחייה שנייה, ואם תימשך הלחימה דרום ייתכנו דחיות נוספות. נצל אותן.
·        ·        היעזר/י בחברות האשראי. החברות מציעות לעסקים מאשדוד ודרומה אפשרות להקדים את התקבולים מהלקוחות וגם תקופת "גרייס" של שלושה חודשים על הלוואות שנלקחו דרכן. נצל זאת.
·       ·        היעזר/י במסלול המיוחד לאשראי של הקרן לעסקים קטנים ובינוניים. הקרן מציעה הלוואה לעסקים מאשדוד דרומה לקבל הלוואה לטווח בינוני ואף ארוך, במסלול אישור מהיר שאורכו עד תשעה ימים.
·        ·        היעזר/י באגודה הישראלית להלוואות ללא ריבית – היא מציעה לעסקים הקטנים מאשדוד דרומה הלוואות של עד 45 אלף שקלים ללא ריבית ובתנאי החזר נוחים.
·         ·        היעזרי במיזם ההלוואות BTB, המציע הלוואות של עד 75 אלף שקלים לעסקים קטנים ובינוניים מאשקלון ודרומה.

לקריאת המדריך שפורסם בYNET כלכלה - מוזמנים ללחוץ כאן 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה